Douwe Azn Visser (Grou) voor achtste keer SKS-kampioen
Johannes Hzn Meeter pakt eerste dagzege met Huizum
Vraagtekens hingen boven de Lemster baai op het moment dat het Grouster skûtsje de finishlijn passeerde. Want was Douwe Azn Visser voor de achtste keer SKS-kampioen? Er leek een protest van Earnewâld te zijn en dus bleef het lange tijd een vraag. Toen bleek dat Sieberen van Terwisga het protest tegen de Grousters niet had doorgezet, betekende dat alsnog feest voor Douwe Azn Visser en zijn bemanning.
Wat wel meteen duidelijk was, was dat Johannes Hzn Meeter zijn eerste dagzege met het Huzumer skûtsje behaalde. Hij leidde de wedstrijd van start tot finish. Een prachtig resultaat voor de schipper die bezig is met zijn laatste kampioenschap aan het Huzumer helmhout. “Dit kon niet mooier. Ik had nog nooit met Huzum een 0,9 gezeild, dus dit is een mooie afsluiter.”
Even leek het erop dat de Lemster wedstrijdcommissie voor een op-en-delbaan koos, maar deze werd vlak voor 14.00 uur veranderd in een zandloperbaan. Na een eerste algehele valse start, begonnen de skûtsjes om 14.25 uur daadwerkelijk aan de wedstrijd. Waar de meeste over bakboord vertrokken, draaide Willem Uzn Zwaga zijn Ljouwerter skûtsje al snel over stuurboord. D’Halve Maen raakte een boeitje en moest opnieuw van start.
Uiteraard waren alle ogen gericht op het Grouster skûtsje dat vandaag met een goed resultaat al kampioen zou kunnen worden. Bij de eerste boeironding, de ton met ‘gele pet’, bleek het Huzumer skûtsje het beste uit het eerste kruisrak te komen. Auke de Groot (Súdwesthoek) volgde als tweede voor Jappie Dzn Visser (Sneek). De jarige Lemster schipper, Albert Jzn Visser, lag op plek vier en Heerenveen wist met een ‘opschieter’ de boventon als vijfde te ronden. Maar waar bleef Grou? De Grousters lagen op plek tien en moesten vandaaruit naar voren zien te komen.
De voorste vier skûtsjes hadden een kleine voorsprong op de middenmoot die in het voordewindse rak naast elkaar kwam te liggen. Dat beloofde weer een spannende boeironding voor het publiek op de wal te worden. Huizum lag nog altijd op kop vóór Súdwesthoek, Heerenveen en Joure. Pieter Ezn Meeter (Akkrum) zag een gaatje achter Drachten en kwam op plek zeven achter Leeuwarden. Grou lag nog altijd tiende.
In het tweede kruisrak zochten de skûtsjes verspreid over de Lemster baai naar de ideale slagen om bij de bovenboei te komen. Want wil je over bakboord of over stuurboord naar de ton? Dit zorgde soms voor lastige situaties waarbij skûtsjes moesten inhouden of uitwijken voordat zij de boeironding konden inzetten. Na een halfwinds rak zag Huizum bij aanvang van de tweede ronde nog altijd de Súdwesthoek achter zich op plek twee. Heerenveen en Joure zeilden daar weer achter. Grou bleek afgezakt naar de twaalfde plaats achter Earnewâld.
Met een prima kruisrak wist het Lemster skûtsje van de tiende naar de zevende plaats te zeilen. Harmen Pzn Brouwer (Langweer) lag achtste vóór Akkrum op plek negen. Achterin de vloot kwam bij de benedenwindse boei d’Halve Maen in aanvaring met Earnewâld en ook Woudsend was betrokken bij deze situatie. De protestvlaggen verschenen in het want, maar alleen Earnewâld zeilde hiermee over de finish.
Hoe verder in de wedstrijd, hoe minder positiewisselingen. De Sneker Pan wisselde nog wel even met het Jouster skûtsje, maar Rinus de Jong pakte de vierde plek later weer terug. Heerenveen lag inmiddels op plek twee achter Huizum en kwam steeds dichterbij. Kwam die eerste dagzege van Johannes Hzn Meeter nog in gevaar? In het laatste kruisrak koos Sytze Pzn Brouwer voor aanvalslag, maar dat bracht hem niet dichter bij het Huzumer skûtsje. Heerenveen moest genoegen nemen met een tweede plaats en bleek door de resultaten van Lemmer (zevende) en Leeuwarden (tiende) te stijgen naar plaats twee in het klassement.
Net als Huizum en Heerenveen kon ook bij de Súdwesthoek de vlag in top, want zij finishten als derde. Grou lag ten koste van Langweer inmiddels achtste en prolongeerde uiteindelijk de SKS-titel. Na 2005, 2009, 2014, 2017, 2018, 2019 en 2023 is Douwe Azn Visser nu voor de achtste keer SKS-kampioen met het Grouster skûtsje!
Er werden na afloop een aantal protesten behandeld:
Protesten over en weer tussen Leeuwarden en Drachten ivm een bakboord-stuurboordsituatie. Drachten krijgt 14 punten.
Protest van Earnewâld tegen d’Halve Maen. Laatstgenoemde zou achterop het skûtsje van Earnewâld zijn gevaren. D’Halve Maen was niet in de protestkamer en krijgt 14 punten.
Protest van Earnewâld tegen Akkrum. Laatstgenoemde zou de ton hebben geraakt en geen rondje om de ton hebben gevaren. Het protest is afgewezen wegens gebrek aan bewijs.