Langweer, 29 juli 2021
Op deze website is de komende weken volop aandacht voor onze veertien SKS-skûtsjes, hun schippers en bemanningen. Tot en met vrijdag 6 augustus wordt iedere dag een van de veertien schepen in de schijnwerpers gezet. Er is een vraag en antwoord met de eigenarencommissie en/of schipper en er zijn linkjes naar filmpjes van de eigen skûtsjes. Ook verwijzen we naar beelden van Omrop Fryslân, het Fries Film en Audio Archief en het Fries Scheepvaart Museum. En we publiceren fragmenten uit het SKS-jubileumboek ‘Der moat syld wurde!’. Zo hopen we dat iedereen toch het gevoel krijgt een beetje als gast mee te kunnen zeilen ‘op ‘e lûken (op de luiken) fan it skûtsje’.
Harmen Brouwer
VRAAG & ANTWOORD
Hoe gaat het nu met jullie, schipper en bemanning? Iedereen stond in de startblokken om twee weken te knallen. Toch?
Harmen: “Het was en is nog steeds voor ons als schipper en bemanning een grote teleurstelling dat het skûtsjesilen dit jaar weer niet door kan gaan. We hebben als team nog geen officieel SKS-kampioenschap gezeild, en dat knaagt behoorlijk kan ik je vertellen. Snappen doe ik het ook niet helemaal. Voetbalstadions vol, kermissen die met duizenden mensen doorgaan.. maar goed daar is al genoeg over gezegd. We waren er klaar voor en hadden er verschrikkelijk veel zin in om de strijd aan te gaan.”
Het skûtsje was natuurlijk gereed voor de strijd. Wat hadden jullie er afgelopen tijd aan gedaan?
“Zoals bekend zal Langweer met het skûtsje De Jonge Jan haar kampioenschappen gaan varen. We hebben dus veel aan het schip gedaan de laatste 2 jaar. Er is een nieuwe mast van Hans Boersma op gekomen, we hebben geïnvesteerd in een nieuw grootzeil en 2 nieuwe fokken van zeilmakerij Molenaar, en dit jaar is het onderwaterschip gestraald en voorzien van een nieuwe coating. Verder hebben we natuurlijk met de bemanning het hele schip weer klaar gemaakt voor de wedstrijden.”
Stel, er was dit jaar wel gezeild, op welke plek waren jullie geëindigd? En waarom denk je dat?
“Op welke plek we waren geëindigd zullen we nooit weten natuurlijk. We hadden wel een heel goed gevoel over hoe het ging in de trainingen en de voorwedstrijdjes die we nog gezeild hebben van tevoren. Echter is het ook zo dat in die 2 weken skûtsjesilen iedereen nog een stapje beter is, want daar gaat het uiteindelijk om. Ik had zelf een plek bij de eerste 5 in mijn hoofd, het zou wel een hele uitdaging worden, maar we mogen de lat best wat hoog leggen en een beetje dromen toch? ;)”
We gaan ervan uit dat we volgend jaar wel weer kunnen zeilen. Hoe gaan jullie je daar op voorbereiden?
“Na de bouwvakvakantie, pakken we de trainingen weer op en gaan we nog wat wedstrijden varen ter voorbereiding van volgend jaar. Verder gaan we niet veel anders doen dan normaal. Eind maart begin april 2022 gaan we dan weer starten met onze eerste trainingen.“
Zijn er nog andere zaken die je wilt delen?
“Sponsoren, donateurs en vele anderen die het skûtsje van Langwar een warm hart toedragen: Bedankt! Mede door jullie is het mogelijk om deze mooie Fryske sport te beleven.”
Kijk voor meer informatie over het Langwarder skûtsje op: www.skutsjelangwar.nl
LANGWEER IN BEELD
Langweer met schipper Anne Tjerkstra, 2008
Langwarder skûtsje tijdens de wedstrijd op de Langwarder Wielen, 2010
Volle tribunes in Langweer, 2014
Wedstrijdbeeld Langweer, 2017
Langweer en Heerenveen tijdens trainingswedstrijd, 2020
Foto’s: Martin de Jong
LANGWEER IN WOORD
Fragment uit “Der moat syld wurde!”
Laatste kampioenschap Langweer in 1980
Zo graag weer eens kampioen worden
De grootste successen heeft Langweer behaald met het skûtsje de Twee Gebroeders, maar in 2020 steekt schipper Harmen Pzn Brouwer met een ander skûtsje van wal. Hij zeilt met een skûtsje dat al eerder voor Langweer uitkwam: De Jonge Jan. En daar is Harmen trots op. Het is een skûtsje met veel historie, daar houdt de schipper van.
Harmen beseft dat hij uit een bijzonder geslacht komt. Zo heeft hij op de binnenkant van de rechteronderarm een tatoeage laten zetten van zijn pake Sietse Tzn Brouwer (1920-1980). Hij kijkt geregeld naar de berustende blik van pake. Die was één van de redders van het skûtsjesilen, zijn vader Pieter en oom Tjitte zeilden ook jaren wedstrijden en wonnen kampioenstitels. Met tweelingbroer Sytze, de schipper van Heerenveen, nu aan hem de beurt om de strijd om de kampioenstitel aan te gaan.
Kampioensbemanning de Twee Gebroeders, Langweer, 1980
Foto: Collectie Fries Scheepvaart Museum, Ger Dijs
Er hebben op De Jonge Jan heel wat befaamde schippers aan het helmhout gestaan. Met het schip is ook een aantal keer het SKS-kampioenschap in de wacht gesleept. Toenmalig eigenaar Jan Sytema (1879-1962) werd er in 1952 kampioen mee, het jaar erop liet hij Tjitte Jzn Brouwer ermee varen en prompt werden ze weer kampioen. Later werd De Jonge Jan, na de avonturen in de SKS, uitgebracht in de wedstrijden van de Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen (IFKS).
De Jonge Jan is een typische ‘Piipster’ en werd in 1911 door Bouke Roorda in Drachten op zijn werf aan de Piip gebouwd. In de volksmond werd het schip ook ‘De Poep’ genoemd, dat was de bijnaam van de eerste eigenaar: Sytse ‘Poep’ Sytema. Het schip stond al eerder ten dienste van Langweer. Van 2001 tot en met 2005 brengt schipper Anne Tjerkstra De Jonge Jan uit in de SKS-competitie.
Lees meer in het SKS-jubileumboek “Der moat syld wurde”; te koop in de Friese boekwinkels of bestel hier.
FILM(ARCHIEF)
Fries Film en Audio Archief
Div. Langweer, Skûtsjesilen, Winter, 1964
Fries Scheepvaart Museum
Harmen Brouwer, skûtsje Langwar, over 75 jaar SKS
1e training Langweerder skûtsje, 2020
Morgen ‘op ‘e lûken fan it skûtsje’… Joure.