Woudsend, 2 augustus 2021
Op deze website is ook deze week volop aandacht voor onze veertien SKS-skûtsjes, hun schippers en bemanningen. Tot en met vrijdag 6 augustus wordt iedere dag een van de veertien schepen in de schijnwerpers gezet. Er is een vraag en antwoord met de eigenarencommissie en/of schipper en er zijn linkjes naar filmpjes van de eigen skûtsjes. Ook verwijzen we naar beelden van Omrop Fryslân, het Fries Film en Audio Archief en het Fries Scheepvaart Museum. En we publiceren fragmenten uit het SKS-jubileumboek ‘Der moat syld wurde!’. Zo hopen we dat iedereen toch het gevoel krijgt een beetje als gast mee te kunnen zeilen ‘op ‘e lûken (op de luiken) fan it skûtsje’.
Klaas van der Meulen
VRAAG & ANTWOORD
Hoe gaat het nu met jullie, schipper en bemanning? Iedereen stond in de startblokken om twee weken te knallen. Toch?
Klaas: “Sinds de ‘beruchte zwarte woensdagavond’ gaat het met ons en bemanning naar omstandigheden goed. We proberen allen te genieten van de vakantie of een ander is weer aan het werk gegaan. Dit klinkt wel eenvoudig maar was het niet, Begin juni ‘it giet oan’… plankgas met zijn allen in circa 6 weken tijd een paar keer per week trainen, neuzen dezelfde kant op en proberen zo hoog mogelijk te eindigen. Dan komt die klap zo hard aan. De volgende dag was onze vaste donderdagavondtraining… duidelijk niemand had zin om te trainen, eerst maar even met elkaar om tafel en dit op zijn of haar manier verwerken. Persoonlijk heeft dit bij mij toch wel een dag of 3 geduurd om te zeggen en nu weer verder. Gelukkig hebben we afgelopen weekend een mooi moment gehad om met de ploeg te zeilen met skûtsje en valkjes en nadien natuurlijk een biertje, machtig om de ploeg dan bij elkaar te hebben en tevens het naseizoen en 2022 te bespreken.”
Het skûtsje was natuurlijk gereed voor de strijd. Wat hadden jullie er afgelopen tijd aan gedaan?
“In de voorbereiding van het seizoen 2021 hebben wij een nieuw grootzeil en fok aangeschaft van zeilmakerij De Vries uit Makkum op basis van de nieuwe zeilformule. In de winterperiode hebben we het benodigde lak- en schilderwerk uitgevoerd.”
Stel, er was dit jaar wel gezeild, op welke plek waren jullie geëindigd? En waarom denk je dat?
“Indien we wel een kampioenschap hadden gehad… het doel is natuurlijk kampioen worden, dromen moet je hebben. We hebben een mooi nieuw zeil en fok, wat ontzettend lekker loopt en een machtig mooie ploeg waardoor ik het als schipper een stuk makkelijker heb. Maar om op de vraag terug te komen: in het linkerrijtje was wel ons doel!!”
We gaan ervan uit dat we volgend jaar wel weer kunnen zeilen. Hoe gaan jullie je daar op voorbereiden?
“De voorbereiding op 2022 zal in het komend najaar weer het gebruikelijke en misschien iets meer schilderwerk zijn. Begin 2022 starten we vol vuur met het nieuwe jaar met het gebruikelijke zeilschema.”
Zijn er nog andere zaken die je wilt delen?
“Verder willen we het SKS-bestuur (en alle andere vrijwilligers die zich hebben ingezet) bedanken voor het proberen mogelijk te maken van het kampioenschap.”
Kijk voor meer informatie over het skûtsje van Woudsend op: www.deklaasvandermeulen.nl
WOUDSEND IN BEELD
Cor Boonstra (CEO Douwe Egberts) overhandigt het Sulveren Skûtsje aan Teake Kzn van der Meulen, 1991
Schipper Ype Kzn van der Meulen aan het helmhout, 2005
Feestelijke prijsuitreiking in Woudsend, 2017
Het skûtsje ‘Klaas van der Meulen’, 2018
Schipper Teake Klaas van der Meulen tijdens de wedstrijd bij Woudsend, 2019
Foto’s: Martin de Jong
WOUDSEND IN WOORD
Fragment uit “Der moat syld wurde!”
Derde kampioenschap Woudsend in 1991
De droom die uitkwam
Een verhaal over het skûtsje van Woudsend begint hoe dan ook bij de markante Klaas van der Meulen (1907-1973). Hij zorgde ervoor dat Woudsend een skûtsje kreeg. Hij heeft jarenlang op skûtsjes van eigenarencommissies gezeild, maar wil baas zijn op eigen schip. In 1965 koopt hij met Gerrit Verbeek en Lykele Miedema daarom een eigen skûtsje en krijgt van ondernemers in het dorp financiële steun voor het onderhouden van het schip. Van der Meulen laat vastleggen dat hoewel het skûtsje onder de vlag van Woudsend vaart, de schippers uit zijn familie afkomstig zijn.
Klaas van der Meulen is vrachtvaarder en een skûtsjeschipper in hart en nieren. Eentje van het type ruwe bolster, blanke pit. Hij is een fanatieke wedstrijdzeiler en heeft al aan diverse wedstrijden deelgenomen voordat hij in 1945 gaat deelnemen aan de SKS-wedstrijden. Tijdens de strijd op vrijdag 31 augustus om het SKS-kampioenschap bij Langweer zeilt hij na een fel gevecht met Ulbe Zwaga als tweede over de finish. Achteraf blijkt enige tijd later dat Ulbe Zwaga volgens het bestuur te veel fouten heeft gemaakt. En zo wordt Klaas van der Meulen alsnog uitgeroepen tot eerste SKS-kampioen.
De schipper zeilt in de beginjaren op het skûtsje van de Súdwesthoek. Dat schip is eigendom van Teake Salverda, zijn schoonvader. Hij wordt met dat familieskûtsje na 1945 nog drie keer SKS-kampioen (1947, 1951 en 1954). Met zijn eigen schip zou hij daar nooit in slagen. Nadat de Salverda’s hun skûtsje verkopen, vaart Klaas van der Meulen op skûtsjes voor de commissies van de Súdwesthoek, Lemmer en Sneek.
Woudsend kampioen, 1991
V.l.n.r.: Lammert de Jong, Fokke Wijkstra, Ype Kzn. van der Meulen, Teake Kzn. van der Meulen, Keimpe Kzn. van der Meulen en Jaap Boersma
Foto: Martin de Jong
Het huidige skûtsje van Woudsend was een woonboot, maar de eigenaar wil het wel ruilen tegen een ander woonschip. Na een verbouwing zeilt Klaas van der Meulen op zaterdag 17 juli 1965 de eerste wedstrijd met zijn eigen platbodem. Hij heeft het schip Keimpe van der Meulen gedoopt, de naam van zijn vader.
Lees meer in het SKS-jubileumboek “Der moat syld wurde”; te koop in de Friese boekwinkels of bestel hier.
FILM(ARCHIEF)
Fries Film en Audio Archief
40 jaar SKS, 1985
LC Video
SKS-inhaalwedstrijden op de Hegemer Mar bij Woudsend, 2013
Fries Scheepvaart Museum
Klaas van der Meulen, skûtsje Woudsend, over 75 jaar SKS
Morgen ‘op ‘e lûken fan it skûtsje’… Huizum.