Aan het woord is Biense Dijkstra, directeur van Bouwgroep Dijkstra Draisma. Samen met Stichting FB Oranjewoud en de Friese Rabobanken ondersteunen zij als hoofdsponsor de SKS. Dat doen ze ook gezamenlijk bij het schaatsen, kaatsen en fierljeppen. “In de evaluatiegesprekken van het vorige seizoen bleek dat iedere sport op eigen wijze bezig is om de sport nog beter bekend te maken. Daarbij is de jeugd een belangrijke doelgroep.
Hoe blijf je als sport aantrekkelijk? De ene sport zet in op social media, de andere op innovaties en weer een ander op de intensivering van de opleidingen. Daarnaast hebben ze alle vier aandacht voor de vraag hoe je aantrekkelijk blijft voor spelers én publiek. Hoe houd je het spannend, levendig, aantrekkelijk? Hoe innoveer je zonder van traditionele waarden af te wijken”, vraagt Dijkstra zich af.
Hij vervolgt: “Eigenlijk kun je daarmee een mooie vergelijking maken met het ondernemerschap. Als de omstandigheden wijzigen, in ons geval bijvoorbeeld door de energietransitie, moet je daar als bedrijf op anticiperen. Je ziet dat de sporten oplossingen bedenken om de veranderingen in de maatschappij het hoofd te bieden. Machtig om te zien dat ‘onze’ sporten ook energie krijgen van vernieuwing.”
Vorig jaar was hij nog te gast op het wedstrijdwater. Zijn ervaringen overtroffen de verwachtingen. “Wat een prachtige wedstrijden hebben we gezien. De passie voor het zeilen, de kameraadschap en de krachten die er los komen, maakten indruk. Wij kijken alweer uit naar een mooie sportzomer.
Namens de hoofdsponsors wil ik iedere betrokkene én toeschouwer een prachtig seizoen toewensen. Wij beleven in ieder geval veel plezier aan de traditionele Fryske Sporten, het blijft genieten!”