Stavoren

10 augustus 2024 om 14:00

Vanaf de IJsselmeerdijk

IJsselmeer

Daguitslag

#PlaatsSchipperPt.Pt.Extra pt.Extra
1LemmerAlbert Jzn Visser0.90
2GrouDouwe Azn Visser20
3StavorenAuke de Groot30
4HuizumJohannes Hzn Meeter40
5EarnewâldSieberen van Terwisga50
6HeerenveenSytze Pzn Brouwer60
7Logo LangweerLangweerHarmen Pzn Brouwer70
#PlaatsSchipperPt.Pt.Extra pt.Extra
8WoudsendKlaas van der Meulen80
9DrachtenLodewijk Jzn Meeter90
10JoureRinus de Jong100
14AkkrumPieter Ezn. Meeter140
14DrachtenJeroen Pietersma140
14SneekJappie Dzn Visser140
14LeeuwardenWillem Uzn Zwaga4.90

Wedstrijdverslag

Lemster skûtsje winnaar spannende strijd op het IJsselmeer

Twee skûtsjes met een valse start en twee skûtsjes die de finish niet haalden. Verder een onstuimig IJsselmeer en chaos bij de eerste onderste ton. Het publiek op de Staverse tribune, de IJsselmeerdijk, kreeg het allemaal voorgeschoteld op deze zevende dag van het SKS-kampioenschap 2024. Het Lemster skûtsje bleek het snelst en Albert Jzn Visser behaalde zijn tweede dagzege. “Het was een zware wedstrijd, maar wel heel mooi! Ik had hier op Starum nog nooit gewonnen, net als op Langweer. Op Sneek ook niet, dus jullie zijn gewaarschuwd”, klonk de tevreden schipper.

Wedstrijdleider Piet Blaauw kiest het liefst voor een op-en-delbaan, maar de windkracht 4 met uitschieters in 5 én de hoge golfslag maakten dat niet mogelijk. Het is veiliger om met deze weersomstandigheden niet te gijpen, dus er werd een zandloperbaan uitgelegd. Bij de start bleken Langweer en Joure, die onderin op de startlijn lagen, te vroeg. Zij moesten allebei opnieuw van start. Langweer deed dat meteen en Joure kreeg het pas vlak voor het ronden van de eerste boventon in de gaten. Hierdoor begonnen de Jousters aan een flinke inhaalrace.

Schipper Pieter Ezn Meeter rondde zijn Akkrummer skûtsje als eerste om de bovenboei, gevolgd door Drachten en Heerenveen. Ook Lemmer, Sneek en Leeuwarden zaten dicht bij de voorste skûtsjes. In het voordewindse rak ging bij Sneek de fok naar beneden vanwege averij aan de opstekker, na een aanvaring met Drachten.

Lemmer lag binnenst richting de onderton met Leeuwarden, Heerenveen en Drachten naast zich. Er volgde een en al chaos bij het ronden van die eerste onderste ton. Drachten draaide de kop vóór Heerenveen dat geen kant op kon. Ook Leeuwarden en Lemmer raakten verstrikt in deze situatie. Het Grouster skûtsje ontliep deze chaos en nam de koppositie over.

Jappie Dzn Visser (Sneek) streek vervolgens ook het grootzeil en haalde de protestvlag tevoorschijn. Ook Leeuwarden had protest en toonde de gele vlag waarmee om medische assistentie werd verzocht. Bemanningslid Onne Steneker had een blok tegen zijn hoofd gekregen. Gelukkig bleek na behandeling bij de ambulance dat het goed met hem gaat. Ook de Leeuwarders verlieten de wedstrijd met averij aan de bakboordzijde van het skûtsje.

Rode vlaggen verschenen ook aan boord bij Heerenveen en Drachten, die na een goede start in de middenmoot terechtkwamen. In het kruisrak wist Lemmer met goede slagen de koppositie van Grou over te nemen. Grou kwam met de Súdwesthoek in de slag en zo zeilde Auke de Groot op eigen water al prima voorin.

Aan het begin van de tweede ronde ging de Súdwesthoek gelijk overstag en koos het voor een bakboordslag waar Lemmer en Grou een lange stuurboordslag zeilden. Dit pakte niet helemaal goed uit. Maar doordat Earnewâld een ‘opschieter’ nodig had om de boei te ronden, zeilde Auke de Groot alsnog naar plek drie. Heerenveen leek een goed kruisrak te zeilen maar miste net als Drachten de boei en moest achter Langweer aansluiten.

Het Lemster skûtsje liep steeds verder uit op de achtervolgers Grou en Stavoren. Johannes Hzn Meeter (Huzum) kwam van plek tien naar de middenmoot, zakte terug in de vloot en wist uiteindelijk toch naar de vierde plaats te zeilen. Ook Sieberen van Terwisga (Earnewâld) hield op plek vijf goed stand bij de voorste skûtsjes. Klaas van der Meulen (Woudsend) kwam na een kruisrak helemaal niet goed uit bij de bovenste ton en moest Heerenveen en Langweer, die over bakboord zeilden, voor laten gaan. Harmen Pzn Brouwer (Langweer) wist zo na zijn valse start weer een plekje naar voren te komen en lag inmiddels negende.

Het was een zware middag voor schippers en bemanningen, die onder deze uitdagende omstandigheden diverse lastige bakboord-stuurboordsituaties voor hun kiezen kregen. Dit leidde in sommige gevallen tot een protest. Na bijna een uur zeilen verscheen de afkortvlag op het finishschip. Het Lemster skûtsje bereikte met zo’n drie minuten voorsprong op Grou de finishlijn en zo behaalde Albert Jzn Visser zijn tweede dagzege. Schipper en bemanning van de Súdwesthoek konden waarmaken waar zij op hoopten en finishten voor eigen publiek als derde. Het Huzumer skûtsje volgde op plek vier.

Finishvolgorde: 1. Lemmer – 2. Grou – 3. Stavoren – 4. Huizum – 5. Akkrum (met protest) – 6. Earnewâld – 7. Drachten (met protest) – 8. Heerenveen (met protest) – 9. Langweer (met protest) – 10. Woudsend (met protest) – 11. d’Halve Maen – 12. Joure – DNF Sneek (met protest) – DNF Leeuwarden (met protest).

De jury heeft de volgende protesten behandeld:

Protest Woudsend tegen Akkrum ivm een bakboord-stuurboordsituatie. Protest Woudsend toegewezen. Akkrum krijgt 14 punten.

Protest Akkrum tegen Langweer ivm een bakboord-stuurboordsituatie. Protest Akkrum is afgewezen.

Protesten van Drachten tegen Akkrum en Akkrum tegen Drachten ivm een bakboord-stuurboordsituatie. Beide protesten zijn afgewezen.

Protest Sneek tegen Drachten ivm de situatie na de eerste boeironding waarbij Sneek averij opliep. Dit protest is afgewezen.

Ivm de situatie bij de eerste onderste ton had Leeuwarden een protest tegen Heerenveen en Heerenveen protesteerde door naar Drachten. De jury heeft het protest van Heerenveen tegen Drachten toegekend. Drachten krijgt 14 punten.

De protesten die Leeuwarden, Heerenveen, Sneek en Drachten hebben ingediend tegen de wedstrijdcommissie konden door de jury niet in behandeling worden genomen. De protesten van de schippers waren namelijk niet gebaseerd op een artikel uit de wedstrijdbepalingen, wat de enige grond voor een protest tegen de wedstrijdcommissie kan zijn. De vier schippers vonden dat de wedstrijdbaan er niet goed in lag. Het sânglês zou niet ruim genoeg zijn.

Ondanks het feit dat de bezwaren niet als een formeel protest behandeld konden worden, heeft de jury de schippers toch gehoord, alsmede ook de wedstrijdcommissie. Op basis hiervan heeft zij haar bevinden in een brief verwoord en naar het bestuur gezonden. Deze brief zal worden meegenomen bij de evaluatie die altijd na het SKS-Kampioenschap Skûtsjesilen met schippers, eigenarencommissies, wedstrijdcommissies en bestuur wordt gehouden.

Sneek heeft inmiddels aangegeven in hoger beroep te gaan tegen bovenstaande uitspraak. De Sylrie zal hier uitspraak over doen.

Foto’s: Martin de Jong

 

‘Grutsk’ op onze sponsors

Co-sponsors

Hoofdsponsors