Earnewâld pakt tweede dagoverwinning
De zesde wedstrijd van het SKS kampioenschap 2016 werd gezeild onder fantastische omstandigheden. Complimenten voor de wedstrijdcommissie Elahuizen die een prachtige zandloperroute op De Fluezen had uitgelegd. Gerhard Pietersma (Earnewâld) wist na een prima start als eerste de bovenste ton te ronden. Deze positie gaf hij niet meer uit handen en zo kon hij zijn eerste overwinning bij Elahuizen noteren. De tweede dagwinst van dit kampioenschap. “Geweldig, het gaat mooi zo”, was het oordeel van de winnende schipper.
Earnewâld ligt bij de start boven Akkrum en onder Joure
De vaargeul in het wedstrijdwater bij Elahuizen is de gemeentegrens tussen Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren. Één keer per jaar mag die vaargeul worden afgezet en daardoor was het mogelijk voor de skûtsjes om twee geweldige kruisrakken van Elahuizen naar It Heidenskip te zeilen. Alle veertien schippers gingen met een bakboordslag van start. Siete Ezn. Meeter (Leeuwarden) startte bovenin bij het startschip en ging als eerste overstag. Hij had alle ruimte voor een stuurboordslag, terwijl de skûtsjes die onderin gestart waren rekening moesten houden met elkaar.
Het publiek volgt de wedstrijd vanaf de dijk
Opnieuw een goede wedstrijd van het Grouster skûtsje
Het blijft een prachtig gezicht die skûtsjes aan de wind op weg naar de bovenboei. Earnewâld kwam over stuurboord op de ton af, maar had net voldoende voorsprong op de skûtsjes over bakboord om voorlangs te kunnen gaan. Grou en Akkrum kwamen zij aan zij over bakboord aan, waarbij Akkrum de ton maar net kon ronden. Sneek nam geen risico en zeilde op de vierde plaats achterlangs. Langweer volgde als vijfde.
Teake Klaas van der Meulen (Woudsend) had de minst goede start en begon vanaf de veertiende plaats aan een inhaalrace. Voor de wind wilde dit nog niet lukken, maar in het tweede kruisrak deed Woudsend goede zaken. Zo rondde het als tiende de tweede bovenboei. Ook Joure maakte een aantal prima slagen en klom van plek elf naar zeven.
Woudsend bezig aan een machtige inhaalrace van plek 14 naar 7
Na één route zeilen had Earnewâld inmiddels anderhalve minuut voorsprong op de nummer twee, Grou. Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) bleek vanaf de derde plek teruggezakt tot plaats zes. De twee voorste skûtsjes konden zonder probleem hun slagen afmaken en behielden hun snelheid in de kruisrakken. Hun posities werden dan ook niet bedreigd. Daarachter zag het publiek wanneer de skûtsjes weer aan een boeironding toe waren wél regelmatig wisselingen.
Na de teleurstelling van het protest bij Langweer kreeg Alco Reijenga (Heerenveen) het opnieuw tegenslag. De Heerenveensters kwamen ongelukkig op de boei af, waardoor zij Huizum en Súdwesthoek voor moesten laten gaan. Hierdoor verloor het skûtsje zoveel snelheid dat het bij het ronden van de ton er ook nog bovenop zat. Een extra rondje zeilen was het gevolg en dat bracht Heerenveen op de laatste plaats.
Tegenslag voor het Heerenveenster skûtsje
Het Lemster skûtsje deed goede zaken aan het begin van de derde route
Het Lemster skûtsje deed goede zaken toen het aan het begin van de derde route Akkrum, Joure en Langweer inhaalde en daardoor als vijfde de ton rondde. Woudsend bekroonde een geweldige inhaalrace met uiteindelijk een zevende plaats achter Joure. Na een kleine twee uur zeilen kon Earnewâld onbedreigd op de finish af. Het publiek op de dijk had een prachtig zicht. Eerst rondden de skûtsjes nog een onderton om vervolgens aan de wind te finishen. Earnewâld pakte de tweede dagoverwinning en ook Grou deed na de winst op de Langwarder Wielen weer goede zaken.
Klassementsleider Douwe Jzn. Visser (Sneek) in actie
Klassementsleider Sneek had in de tweede route stuivertje gewisseld met Berend Mink (d’Halve Maen), maar wist dit in de derde route weer goed te maken. De Sneker Pan finishte als derde vóór d’Halve Maen. Huizum en Heerenveen finishten op de twaalfde en veertiende plaats mét protestvlag.
It Doarp Huzum, mét protestvlag, verloor het protest van Heerenveen
Het protest van Heerenveen tegen Huizum betrof artikel 15.4a. Bij het ronden van de onderste ton in de tweede route voer Huizum achterop Heerenveen. Protest werd toegewezen, waardoor Huizum 14 punten kreeg. Dan was er nog een protest van Huizum tegen Súdwesthoek in verband met de twee scheepslengtes-regel. In de protestkamer kwam Lodewijk Hzn. Meeter zelf al tot de conclusie dat dit niet klopte. Protest werd afgewezen.
Foto’s: Martin de Jong