Overtuigende winst Grou op IJsselmeer bij Stavoren
Na regen komt zonneschijn… én wind! Die laatste zorgde voor een ‘moaie silerij’ op het IJsselmeer bij Stavoren. Met de golfslag ook net even andere omstandigheden dan de skûtsjes in voorgaande wedstrijden gewend waren. Douwe Azn Visser en zijn bemanning van het Grouster skûtsje wisten hier als beste mee om te gaan. Met ruime voorsprong op nummer twee Langweer behaalden de Grousters hun tweede dagzege. “Hij batste er lekker in vandaag”, aldus de klassementsleider. “Het belangrijkste was om vrije wind te hebben en dat lukte. Dit is heel mooi!”
Wedstrijdleider Piet Blaauw van Zeilvereniging IJsselmeer, die dit jaar het 65-jarig jubileum viert, heette iedereen welkom bij de rûtebesprekking in MFC De Kaap op Staveren. Als initiatiefnemer van de zogenaamde ‘gatebaan’ of op-en-delbaan bij de SKS was het geen verrassing dat deze ook vandaag gezeild zou gaan worden. Een wedstrijdbaan met altijd veel spanning en een grotere kans op positiewisselingen. Maar ook een moeilijke baan voor een wedstrijdcommissie om er mooi in te houden.
De start ging vandaag voor de meeste skûtsjes in één keer goed. Alleen Akkrum en Súdwesthoek passeerden de lijn te vroeg en moesten opnieuw van start. Joure en Earnewâld kwamen wat minder goed weg en kozen gelijk voor een stuurboordslag. De skûtsjes die een lange bakboordslag maakten, kwamen over stuurboord op de bovenste boei af. Harmen Brouwer (Langweer) had voldoende voorsprong en kon voor de andere skûtsjes de koppositie pakken. Tweelingbroer Sytze (Heerenveen) volgde op de tweede plaats, gevolgd door Lodewijk Jzn Meeter (d’Halve Maen) die als derde de boventon rondde.
Akkrum wist ondanks de valse start al snel de aansluiting te vinden en lag twaalfde voor Earnewâld en Súdwesthoek. Na de spreaderton volgde het voordewindse rak naar de benedenwindse tonnen. De top drie, Langweer, Heerenveen en d’Halve Maen, kozen voor de bakboordton en Grou rondde als eerste de stuurboordton. Douwe Azn Visser zocht de vrije wind en maakte dezelfde slagen als Langweer vanuit de start had gedaan. Dit bleek een goede keuze voor de Grousters die daarmee de koppositie overnamen en gedurende de wedstrijd hun voorsprong groter zagen worden.
De stuurboordton bleek op dat moment het gunstigst en Lemmer en Woudsend kwamen op de vierde en vijfde plek mooi naar voren. Ook Pieter Ezn Meeter (Akkrum) klom ondanks de valse start steeds meer richting de voorste skûtsjes, dit ten koste van d’Halve Maen die steeds iets verder terugzakte. Terwijl Joure als dertiende voor de derde keer de boventon rondde, begon Grou alweer aan het volgende kruisrak. De dagwinnaar leek al wel bekend. Spannend was wie de tweede plaats zou bemachtigen. Naast Langweer, Heerenveen en Lemmer, mengde ook Willem Uzn Zwaga (Leeuwarden) zich in de strijd.
Na vijf routes zeilen behield Langweer de tweede positie en kon Lemmer nog net voor Leeuwarden de boventon ronden. Heerenveen zakte iets terug naar de vijfde positie. Later bleek dat de ‘onderlijkstrekker’ geknapt was, waardoor schotenman Marinus Looper zijn vingers tussen de blokken had gekregen. Snel werd hij van boord gehaald en gecheckt door de reddingsbrigade. Zijn vingers waren blauw en dik, het topje was geplet en zijn nagel was er af. Eerst maar een nachtje slapen en zien hoe het dan gaat, hopelijk is Marinus maandag weer van de partij. Koploper Grou kreeg hier allemaal niets van mee en behaalde de tweede dagzege van het kampioenschap.
Langweer en Heerenveen kwamen over stuurboord op de finishlijn af en Lemmer en Leeuwarden over bakboord. Harmen Brouwer kon de Lemsters voor blijven en Leeuwarden greep net de vierde plek vóór Heerenveen dat als vijfde finishte. Akkrum hield stand op de zesde plaats en ook Woudsend zeilde een prachtige wedstrijd en werd zevende. Helaas kon Auke de Groot zijn valse start voor het thuispubliek niet goed maken, hij finishte als laatste.
Morgen een rustdag en maandag zeilen de skûtsjes op de Hegemer Mar bij Woudsend.