Heerenveen pakt winst op De Veenhoop
Lange tijd leek het ‘wedstrijdzeilen’ zonder kruisrak te worden, op de Wide Ie bij De Veenhoop. Totdat na zo’n anderhalf uur zeilen de wind naar het westen ruimde en de skûtsjes laverend over het water gingen. De spanning was compleet terug in de wedstrijd én er kon gefinisht worden in het Grytmansrak. Heerenveen startte van nummer één en gaf de koppositie niet meer uit handen. “Het was een beetje een vreemde wedstrijd”, vond Sytze Pzn Brouwer. “Maar we hebben het beste ervan gemaakt. We hebben hard geknokt om die andere skûtsjes achter ons te houden. Ik heb wel eens mooiere overwinningen gehad, maar dit is dikke prima!”
De wedstrijdcommissie Veenhoop-Drachten heeft er alles aan gedaan om er een mooie wedstrijd van te maken. Maar zij is afhankelijk van de wind en heeft te maken met de beperking van het wedstrijdwater. Vandaar dat in eerste instantie nog niet duidelijk was of er na de walstart op nummer ook gefinisht zou kunnen worden op nummer. De wind uit zuidelijke richting maakte het Grytmansrak namelijk niet bezeilbaar.
Klokslag twee uur lagen de veertien skûtsjes klaar met de zeilen aan dek. Tien minuten later volgde een ‘krachtsexplosie’, met de lierenmannen die door het draaien aan de lieren zo snel mogelijk het grootzeil omhoog probeerden te krijgen. De fok werd met de hand omhoog gehesen. Welk skûtsje had als eerste de wind in de zeilen? Grou leek de eerste te zijn. Vooraan draaide Heerenveen als eerste de Wide Ie op, gevolgd door Woudsend en d’Halve Maen. Earnewâld probeerde met een gijp de wind te vinden, maar draaide de giek al snel weer terug.
Gestaag gleden de skûtsjes één voor één vanuit het Grytmansrak naar de Wide Ie op weg naar de eerste boeironding bij Stobbehoek. Willem Uzn Zwaga (Leeuwarden) kwam van de laatste plaats naar voren en sloot als elfde achter de ongewijzigde top tien. De tweede boei lag vlak voor Hotel Restaurant Ie-Sicht waar het publiek eerste rang zat. Maar ook langs het wedstrijdwater lagen weer de nodige bootjes afgemeerd om de skûtsjestrijd te aanschouwen. De windvlagen lagen verspreid over de Wide Ie en zorgden ervoor dat het veld ver uit elkaar kwam te liggen. Na twee rondes zeilen draaiden Heerenveen, Woudsend en d’Halve Maen om de boei bij Ie-Sicht terwijl in het achterveld Joure en Huizum de boei bij de vaargeul rondden.
In de halfwindse rakken was het lastig inhalen. Zo af en toe probeerde een skûtsje een eigen koers dichter bij de wal of juist midden over de Wide Ie. In veel gevallen haalde het niets uit en bleven de posities gelijk. Dat veranderde toen de wind na anderhalf uur zeilen ruimde naar het westen. Nadat de voorste drie skûtsjes de boei bij Ie-Sicht gerond hadden, zagen zij de achtervolgers laverend over het water op zich af komen. Dat bracht de spanning terug in de wedstrijd. Ook de strijd om plek één barstte los. Sytze Pzn Brouwer (Heerenveen) deed er alles aan om Klaas van der Meulen (Woudsend) achter zich te houden. Op zijn beurt moest Woudsend zien te voorkomen dat Lodewijk Jzn Meeter (d’Halve Maen) dichterbij kwam.
Ook in de middenmoot werd gestreden voor elke positie. Grou was gestart op plek negen en zeilde steeds verder naar voren. Auke de Groot (Súdwesthoek) hield lange tijd zijn vijfde startpositie vast, maar werd uiteindelijk toch ingehaald door een aantal skûtsjes. Zo waren er nog diverse positiewisselingen in de vloot. Vooraan hield Heerenveen stand. Want ondanks dat de Gerben van Manen naar het verste nummer in het Grytmansrak moest zeilen, pakte het de dagoverwinning. D’Halve Maen kwam verrassend goed om het hoekje het Grytmansrak in en finishte als tweede vóór Woudsend.
De Grousters eindigden deze wedstrijd op plek vier vóór Akkrum dat ook twee plaatsjes naar voren was gekomen. Leeuwarden zeilde helemaal een knappe wedstrijd van veertien naar zes, gevolgd door Drachten dat op thuiswater als zevende finishte.
Morgen zeilen de skûtsjes bij Earnewâld en is de startvolgorde:
1. Leeuwarden – 2. Joure – 3. Huizum – 4. Langweer – 5. Sneek – 6. Grou – 7. Earnewâld – 8. Akkrum – 9. Lemmer – 10. Stavoren – 11. Drachten – 12. d’Halve Maen – 13. Woudsend – 14. Heerenveen.
Foto’s: Martin de Jong