Lemsters met vlag in top naar Lemmer

Hetzelfde wedstrijdwater maar compleet andere weersomstandigheden tijdens de inhaalwedstrijd op de Hegemer Mar bij Woudsend. Doordat de wedstrijd bij Elahuizen was afgelast, kwamen de skûtsjes op deze dinsdag in actie. Albert Jzn Visser stuurde zijn Lemster skûtsje voor de derde keer in dit kampioenschap als eerste over de finish. “Dit was wel zwaar hoor”, zei Albert. “Niet qua wind, maar het was wel opletten geblazen. Ze zaten steeds dicht achter ons.” De Lemsters varen met vlag in top huiswaarts.

De wedstrijd werd vanwege het onstabiele weer en te weinig wind een uurtje uitgesteld. Rond 12.00 uur stond er een mooie windkracht 3, met af en toe een uitschieter in 4. De temperatuur liep op naar 27 graden. De wedstrijdcommissie Woudsend had dit keer baan A, een zandloperbaan, uitgelegd. Bij de start bleek alleen Heerenveen te vroeg te zijn en Sytze Pzn Brouwer moest dus terug en opnieuw over de startlijn. Met dit stille weer is dit natuurlijk niet wat je wilt, maar desondanks wist de Gerben van Manen als negende de bovenste boei te ronden.

Lemmer en Leeuwarden bleken het best van start te zijn. Ook Lodewijk Jzn Meeter (d’Halve Maen) meldde zich vooraan. Aangezien d’Halve Maen over bakboord stadig op de ton af ging, moest het Grouster skûtsje – over stuurboord – achterlangs. Op plek vijf draaide Auke de Groot zijn Súdwesthoek-skûtsje nog vóór Huizum om de boventon. Ook Woudsend zeilde vandaag in het ‘linker rijtje’, op plaats zeven.

‘Foar ’t lapke’ gingen de skûtsjes naar de benedenboei. Lemmer behield de leiding vóór Willem Uzn Zwaga (Leeuwarden) en ook d’Halve Maen kon vóór Grou de boei ronden. Aan boord van de skûtsjes werd geconcentreerd gekeken waar de weinige windvlaagjes vandaan kwamen. Het achterveld schoof steeds dichter naar elkaar toe en Joure wist in één rak vier plekjes naar voren te komen. Sneek, Heerenveen, Akkrum, Drachten en Earnewâld dobberden naast elkaar en boord aan boord werd de boeironding ingezet.

In het tweede kruisrak leek de lange bakboordslag het meest gunstig uit te pakken. De eerste vijf skûtsjes volgden elkaar in deze slag, maar de Súdwesthoek ging gelijk na de onderton met een stuurboordslag op avontuur. Dit bleek totaal verkeerd uit te pakken en Auke de Groot zakte van plek zes naar dertien. Het Jouster skûtsje daarentegen deed net als gisteren weer een mooie inhaalrace. De Jousters gingen van plek dertien naar negen en lagen nu zeven. Vooraan hadden Lemmer en Leeuwarden een gaatje op hun achtervolgers. Douwe Azn Visser (Grou) haalde in een prima kruisrak d’Halve Maen in en rondde als derde de bovenboei.

Terwijl de laatste skûtsjes – Súdwesthoek en Earnewâld – de bovenste ton rondden, waren de eerste skûtsjes alweer bij de benedenboei. Na één volle ronde zeilden Lemmer, Leeuwarden, Grou en d’Halve Maen nog altijd vooraan. Klaas van der Meulen (Woudsend) hield prima stand op plek vijf, vóór Huizum en Joure. Met een lange stuurboordslag en een korte bakboordslag zeilde Lemmer het kruisrak naar de boventon. De skûtsjes in de middenmoot zochten hun eigen koers maar dat bracht hen niet vooruit. Joure wist nog wel één plekje te pakken ten koste van het Huzumer skûtsje.

In het laatste voordewindse rak sloot de top drie steeds dichter bij elkaar aan, maar het korte kruisrak op weg naar de finish bracht geen positiewisselingen meer. Het Lemster skûtsje hoorde als eerste het finishschot, gevolgd door Leeuwarden en Grou. Sytze Pzn Brouwer (Heerenveen) finishte ondanks een valse start op de negende plek, vóór zijn broer Harmen Pzn Brouwer (Langweer). Auke de Groot was vandaag hekkensluiter op plaats veertien achter Sieberen van Terwisga (Earnewâld).

Vanavond is de feestelijk intocht in Lemmer, met op het Lemster skûtsje de Lemster vlag in top. Morgen zeilen de skûtsjes de eerste wedstrijd in de Lemster baai die wordt georganiseerd door de Leeuwarder commissie. Starttijd: 14.00 uur.