Tweede dagoverwinning voor De Sneker Pan

Zon, blauwe lucht en tropische temperaturen op de Hegemer Mar bij Woudsend. En bovenal een prachtige wind, kracht 4, wat resulteerde in een schitterende skûtsjestrijd. Jappie Dzn Visser (Sneek) had een machtig mooie start en wist deze op de finish te verzilveren met zijn tweede dagoverwinning van dit SKS-kampioenschap. “We konden mooi vrij weg komen en waren als eerste bij de bovenboei. Later maakte ik een fout en toen had Douwe (Grou, red.) ons. Maar gelukkig pakten we ze terug. Prachtig!”

Tijdens de rûtebesprekking in MFC De Driuwpôlle in Woudsend werd door Jurjen de Jong, voorzitter van de wedstrijdcommissie, stilgestaan bij het overlijden van Fokke Hofstra, Frans van der Molen en Jetze Ozinga; betrokken bestuursleden en vrijwilligers. Ook werd de uitslag van de protesten bij Stavoren bekendgemaakt; dit staat te lezen in het wedstrijdverslag Stavoren. Wedstrijdleider Bart Lekkerkerker gaf de voorkeur aan een op-en-delbaan en dat was ook mogelijk vanwege de stabiele zuidoostelijke wind.

Alle veertien skûtsjes gingen zonder problemen van start. Bovenin bij de startkotter koos d’Halve Maen direct voor een stuurboordslag richting de wal. Onderin lagen Akkrum, Sneek en Grou die een lange bakboordslag over de Hegemer Mar maakten. Joure, Earnewâld en Leeuwarden kozen er al snel voor om overstag te gaan. Na een korte bakboordslag volgden voor hen een langere slag over stuurboord. De bovenboei met ‘gele pet’ lag enigszins in de luwte onder de wal, daardoor was het extra spannend wie het beste uitkwam voor de eerste boeironding.

De Sneker Pan bleek fantastisch van start en maakte de minste meters naar de boventon. Het Grouster skûtsje volgde als tweede vóór Drachten en Heerenveen. Ook Akkrum zeilde mooi vooraan mee, gevolgd door Huizum en Leeuwarden. Rinus de Jong (Joure) zeilde de langste route naar de bovenboei en rondde deze als laatste. Maar de op-en-delbaan biedt altijd voldoende mogelijkheden om naar voren te komen. Zo volgde na de boventon een spreader om de vloot iets uit elkaar te brengen, voordat de skûtsjes in een voordewinds rak naar de ‘gate’ zeilden. Bij die onderste tonnen mag elke schipper kiezen of hij voor de bakboord- of stuurboordton kiest.

Sneek en Grou kozen elk voor een andere onderton en dat zorgde gelijk voor de nodige spanning in de wedstrijd. Zeven skûtsjes volgden Sneek en vijf gingen net als Grou stuurboord om de onderton om het kruisrak met een bakboordslag over de ‘mar’ te starten. Joure was inmiddels al enkele skûtsjes gepasseerd en leek niet van plan achterin te blijven zeilen. Sneek behield de koppositie en Grou draaide als tweede om de bovenboei. Pieter Ezn Meeter (Akkrum) was in het kruisrak Drachten voorbij en volgde op plek drie. Joure zeilde in één kruisrak vijf plekken naar voren en lag inmiddels zevende.

De wind bleek iets gedraaid te zijn waardoor de stuurboordton het meest gunstigst bleek. Alleen de Súdwesthoek en d’Halve Maen, op plek elf en twaalf, maakten een andere keuze. De wedstrijdleiding anticipeerde direct op de gewijzigde omstandigheden en past de ‘gate’ iets aan. Jappie Dzn Visser (Sneek) maakte een foutje in het kruisrak door zijn stuurboordslag niet helemaal af te maken. Grou deed dat wel en bij de bovenboei nam Douwe Azn Visser de koppositie over. Pieter Ezn Meeter (Akkrum) had dezelfde slag als Sneek gemaakt en zag Drachten en Heerenveen voor zich de boventon ronden.

Maar zoals gezegd biedt een op-en-delbaan volop keuzemomenten waardoor de wedstrijd spannend bleef tot op de finish. Sneek zeilde met een geweldig kruisrak terug naar de koppositie en leek samen met Grou enigszins uit te lopen op de achtervolgers Drachten, Akkrum en Heerenveen. Maar toen de skûtsjes voor de vijfde keer de bovenste boei moesten ronden, gebeurde wat niemand verwachtte. Grou kwam over stuurboord op de ton en probeerde nipt voor Akkrum de ronding in te zetten. Maar dat ging niet helemaal goed waardoor het Grouster skûtsje de boei raakte en deze opnieuw moest ronden. Joure, Heerenveen en Drachten profiteerden hiervan. Ook Leeuwarden, dat met veel meer snelheid richting de boei zeilde, haalde Grou in. De klassementsleider zakte zo naar plek zeven.

Sieberen van Terwisga (Earnewâld) schoof in het laatste deel van de wedstrijd ook nog naar voren. De Snekers kregen daar weinig van mee. Zij lagen inmiddels fier op kop, op weg naar de finish. Akkrum finishte als twee en Joure had vandaag een super inhaalrace en zeilde van veertien naar plek drie. Heerenveen volgde als vierde vóór Drachten en Earnewâld. Het Lemster skûtsje finishte als negende achter Grou. Klaas van der Meulen eindigde op thuiswater als dertiende vóór Harmen Pzn Brouwer (Langweer).

Morgen zeilen de skûtsjes opnieuw op de Hegemer Mar. Dan wordt de afgelaste wedstrijd van Elahuizen ingehaald. De wedstrijd start om 11.00 uur.

Prijsuitreiking Woudsend